Garnisonsbyen

Tollbodgaten 10

Flyttingen av byen gjorde at det etterhvert ble etablert permanente militære avdelinger, såkalte garnisoner, og Christiania ble en garnisonsby. Borgere og militære måtte leve side om side, men ble behandlet svært ulikt og dømt av ulike domstoler. Dette medførte både misnøye og konflikter.

3 anbefalinger

Forhatt innkvartering

30. Juli 1634 ga kong Christian IV beskjed om at soldater ved Akershus og deres familier skulle bo gratis hos byens borgerskap.

Dette var vanlig praksis i garnisonsbyer, men førte likevel til sterk misnøye og mange klager fra den sivile befolkningen.

Byrådet så seg etterhvert nødt til å oppnevne en billettskriver. Han skulle fordele byrdene med å huse de militære. Soldatene fikk utdelt trykte billetter med oversikt over hvor lenge de skulle losjere hos den enkelte borger.

Borgerne kunne enten ta dem i hus eller betale en viss sum slik at soldatene kunne leie seg losji på egenhånd.

Foto: Andreas Hauge/ Forsvarsmuseet

Illustrasjon av Kavalerioffiser fra 1700-tallet

Forskjellsbehandling

Det var ikke bare innkvarteringen som var belastende. Et brev fra kong Christian IV til stattholder Sehested datert 13. Juli 1647 viser forskjellsbehandlingen av menig og sivil svart på hvitt.

I brevet ble det nemlig bestemt at soldatene skulle svare for krigsretten også i fredstid. De skulle altså ikke dømmes av den sivile domstolen, som resten av byens befolkning.

Offiserer og menige fant seg ikke i at byens vektere grep inn overfor dem, og hadde de militære myndigheter i ryggen om det oppsto stridigheter.

Og det var ikke bare soldatene og offiserene, men også deres hustruer og barn som ble regnet til den militære etat.

Døtre av soldater ble for eksempel dømt av den militære, ikke den sivile, domstol for brudd på seksuallovgivningen.

Kongen og hans rådgivere ga altså de militære en annen rettslig status enn resten av befolkningen.

Tanken bak denne forskjellsbehandlingen var å gjøre det fristende for folk å verve seg til militære. Det kan synes å ha fungert, for ordningen varte i mange år.

Foto: David Wilkie/Antonia Reeve/National Galleries of Scotland

Skriftemålet var en svært offentlig skam straff som innebar at den skyldige måtte stå foran menigheten og be om tilgivelse og knele i kordøren ved alteret. Presten holdt en formaningstale og med hendene på synderen sa han syndsforlatelse.

Så sent som i 1696 ble selv menige soldater fritatt for offentlig skriftemål i kirken for sitt første utenomekteskapelige samleie.

Hvis en mann hadde gjort en kvinne gravid, kunne han velge å verve seg, og samtidig unngå både bøter, straff og til og med ekteskapet.

Ordningen ble også misbrukt ved at soldater mot betaling tok på seg farskap for andre som ville slippe påtale.

Små endringer

Innlosjeringen og forskjellsbehandlingen av mennesker som hadde en helt annen rettslig status enn dem selv, medførte konflikter.

I mai 1743 ble det tatt initiativ til å reise garnisonsbrakker på festningsområdet. De skulle finansieres ved at byen betalte en årlig avgift på 1000 riksdaler til vedlikehold og reparasjon.

Den forhatte innkvarteringen skulle endelig opphøre.

I 1745 ble også deler av loven modifisert slik at de militære kunne innkalles og eksamineres for politiretten, men ikke dømmes.

Det ble tillatt å anholde militære personer og sette dem i rådhusarresten over natten, men påfølgende dag skulle de innbringes til nærmeste militærvakt.

Foto: Rune Aakvik/ Oslo Museum

Folkeliv i Kvadraturen, skildret av Anna Diriks i 1882. Her ser man både millitære og sivile leve side om side.

Flyttingen i 1624 ga altså Christiania et selvbevisst befolkningselement, de millitære, knyttet til garnisonen på Akershus. Her var det folk som kjempet for sine særretter og for et eget administrativt og rettslig apparat som ikke var underlagt byens kontroll.

Striden mellom de to systemene var kvass, og det tok mange år før den ble brakt til opphør.