Christian IV - Carl Ludvig Jacobsen

Stortorget

Se i kart

Det kjente landemerket på Stortorget i Kvadraturen skulpturen Christian IV, ble modellert ferdig av billedhuggeren Carl Ludvig Jacobsen i 1878.


Avdukningen av bronseskulpturen av Christianias grunnlegger Kong Christian IV hendte 29 september 1880, etter en utlyst konkurranse.

Foto: Per Berntsen / OKK.

1 anbefaling

Hvorfor er verket der?

Kong Christian IV (1577–1648) var dansk-norsk konge mellom 1588–1648. Bystyret i Kristiania vedtok i 1874 å markere den nye by-grunnleggelsens 250-årsjubileum ved å bekoste et monument over monarken som etter et utall bybranner i 1624 bestemte at byen skulle gjenoppbygges nord for Akershus festning.

Kongens beslutning kom også sammen med at byen ble kalt opp etter ham, og skiftet navn fra middelalder-navnet vi finner igjen i dagens navn Oslo over til Christiania.

Vedtaket i bystyret kom imidlertid ikke uten stor debatt, og flere kritiske stemmer pekte på at dette var en epoke hvor landet tross alt var erobret av Danmark, og at i 1874 var Norge enda i union med svenske Kong Oscar II som øverste statsoverhode.

Foto: Per Berntsen / OKK.

Christian IV på Stortorget, den dag i dag.

Hva handler verket om?

Carl Ludvig Jacobsens Christian IV er en portrettstatue i bronse, som er plassert midt på Stortorget på en høy granittsokkel, hvor kongen står i barokkbekledning, ridestøvler og sverd. Skulpturen viser øyeblikket hvor kongen signaliserer hvor den nye byen Christiania skal anlegges, like inntil Akershus festning.

Skulpturens høyre hånd anviser byens beliggenhet, mens den vestre armens positur utviser selvsikkerhet, og balanserer skulpturens uttrykk slik at blikket ledes østover i Kvadraturen og mot Akershus festning.

Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Museum https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.no

Christian IV-statuen fotografert av Anders Beer Wilse første halvdel av 1900-tallet.

I sin samtid ble Jacobsens skulptur kritisert for å være tam og kjedelig, og i avisene ble skulpturen dratt inn i striden om Norges status i unionen med Sverige. Enkelte hevdet at uttrykket var en form for hyllest av Norges angivelige status som lydrike henimot unionskongen Oscar II, med blikk tilbake til dansketiden.

Bergsliens konkurranseutkast ble ansett for å være for pompøs og «maktglad», der Jacobsens vinnerutkast ble betraktet som mer «konstitusjonell» i sin utforming.

Foto: Severin Worm-Petersen/ Oslo museum

Avdukningen av Christian IV-statuen i 1880

Foto: L. Szacinski/ Oslo museum

Avdukingen av Kristian IV-statuen

Hvem er kunstneren?

Carl Ludvig Jacobsen (1835-1923) var født i Moss, men begynte sin vei mot en kunstnerisk karriere som snekkerlærling i Odense i Danmark i 1853. I 1858 fikk Jacobsen mulighet til å begynne på Kunstakademiet i København etter at hans egen snekkermester Barth hadde samlet inn penger blant bemidlede over hele Fyn.

Jacobsens første professor, en mann ved navn Herman Wilhelm Bissen, ga en usikker ung mann både støtte og oppmuntring. Herfra gikk veien mot en stadig lysende karriere, med flere utmerkelser, som kulminerte i portrettstatuen av Christian IV på Stortorvet i Christiania.

Foto: Oslo Museum / Falt i det fri.

Billedhugger Jacobsen (xylografi).

Eier: Oslo kommunes kunstsamling

Kart