Wessels plass
På Wessels plass møtes fire viktige gater i Kvadraturen – Stortingsgata, Akersgata, Prinsens gate og Nedre Vollgate. Her står du nå dermed omkranset av byhistorie på alle kanter.
Foto: Tove Solbakken / Byantikvaren
Mange godbiter
Wessels plass er et bra sted å få vite mer om Oslo. Her kryr det av bygninger som er sentrale i Kvadraturens historie.
Stortinget, Frimurerlogen og Prinsens gate 26 med Halvorsens Conditori er tre av dem.
Også bygningsrekken langs Akersgate er verdt å nevne. Høydepunktet er Skreddergården i nr.20, med sin bemerkelsesverdige fasadedekor.
Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Museum
Trikker ved Akersgata ovenfor Wessels plass ca. 1902.
"Stortingspladsen"
Opprinnelig het Wessels plass Stortingspladsen. Den fikk sitt nåværende navn i 1891, etter dikteren Johan Herman Wessel (1742-85).
Før plassen ble opparbeidet, var området bare en fjellknaus kalt «Bukkebjerget». Den inngikk i den gamle festningsvollen.
Foto: Ole Tobias Olsen / Oslo Museum
Akersgata før dagens murgårdsbebyggelse kom opp. Bildet er tatt mellom 1863 og 1883.
Huitfeldts hus og hage
På Wessels plass lå også fideikommisarius Huitfeldts hus og hage. Eiendommen ble også kalt «Madame Hammers gård».
Fideikommisarius var ikke en tittel man bar, som konsul eller general, poenget var å gjøre klart at en fideikommisarius’ eiendom bare kunne gå i arv, ikke selges eller stykkes opp.
I 1873 ble Huitfeldts hus og hage likevel kjøpt opp av kommunen og revet. Restene av knausen ble sprengt bort og det ble anlagt et parkanlegg ca.1880.
Foto: Ukjent fotograf / Oslo Museum
Trikken har hatt et uhell på den "moderne" Wessels plass 1898. Hutifeldts hus og hage var en saga blott.
Stortinget
Stortingsbygningen sto ferdig i 1866 og ble oppført etter den svenske arkitekten Emil Victor Langlets tegninger.
Helt siden 1836 hadde man jobbet for å finne nye møtelokaler for Stortinget. Salen man brukte på den gamle Katedralskolen var blitt for liten.
Etter at Norge hadde fått sin egen grunnlov i 1814, sto nasjonalfølelsen sterkt. Det var viktig å vise dette utad.
Stortingsbygningen var den første av Oslos nye «nasjonsbygg», som understreket at Norge nå var mer selvstendige enn tidligere, selv om vi fremdeles var i union med Sverige.
Foto: Halfdan Arneberg / Oslo Museum
Den gamle Stortingssalen i Dronningens gate 15. Bygningen er revet, men salen er gjenoppført på Norsk Folkemuseum. Akvarell av Halfdan Arneberg, 1913.
Standsmessig arkitektur
Legg merke til den fine Stortingsfasaden i gul tegl, med forseggjort dekor. Sokkelen og mange av fasadedetaljene er i rødlig granitt.
Bygningens viktigste arkitektoniske element er rotunden midt på fasaden. Her ligger Stortingssalen. Arkitekten ville at bygningens hovedfunksjon skulle være lesbar når man så bygningen utenfra.
Løvene foran Stortinget er formgitt av billedhugger Christopher Borch, men er hugget ut av straffanger på Akershus festning
Foto: Herman Christian Neupert / Oslo Museum
Stortinget i 1905.
Firmurerlosjen
Frimurerlosjen i Nedre Vollgate 19 er en imponerende bygning. Den er tegnet av arkitekt Henrik Nissen og ble oppført 1890-94.
Interiøret er kostbart utsmykket, med marmor i mange forskjellige farger både i vegger og trapper.
Arkitekten har tilpasset bygningen helt etter Frimurernes bruk, med blant annet flere ordensrom og en meget flott spisesal.
Foto innvendig. Billedtekst: Frimurerordenen holder fortsatt til i bygningen.
Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Museum
En vinterdag på Wessels plass i 1906. Den nesten nyoppførte Frimurerlosjen i bakgrunnen.
Restaurerte interiører
Under 2.verdenskrig okkuperte tyskerne bygningen. De var mot frimurervirksomhet og tok den i bruk som «partihus.
Tyskerne, og etter hvert Nasjonal Samling, tok ikke særlig godt vare på bygningen og ramponerte til dels interiørene.
I dag er Frimurerlosjen heldigvis flott restaurert og er av og til åpen for publikum under spesielle arrangementer. Benytt anledningen hvis den byr seg.
Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Museum
Imponerende trapp i Frimurerlosjen.
Halvorsens Conditori
Halvorsens konditori i Prinsens gate 26 er en institusjon i Oslo. Allerede i 1881 ble det grunnlagt av, av konditor Hans Halvorsen.
Halvorsen hadde gått i lære hos konditor Bumann, som drev et annet av Kristianias flotte konditorier, så han hadde de beste forutsetninger for suksess.
Halvorsen satset, med et lokale på 800 m2 med plass til rundt 150 gjester. I bakeriet lå i kjelleren og i 1.etasje bodde Halvorsen med familien, og noen av de ansatte.
Foto: Ukjent fotograf / Byantikvaren
Prinsens gate 26 med Halvorsens Conditori ca.1960.
Finere konditorvarer
I 1900 hadde konditoriet fire konditorsvenner, tre kafédamer, én serveringspike, i tillegg til hushjelp, kokkepike og stuepike.
Blant spesialitetene som ble tilbudt var «selskapskaker», «selskapsis», en type konfekt som ble kalt «Snemus» og annen hjemmelaget konfekt.
Halvorsens profil var finere konditorvarer, men etter hvert ble det også servering av smørbrød.
Foto: Herson / Oslo Museum
Bakere og konditorer i sving hos Halvorsens Conditori, 1925.
Stil over tingene
Konditoriets interiør var eksklusivt, elegant og gedigent, med sideportièrer og tungformede kapper, gyllenlærstapet på veggene og eikepanel på gulvet. Gjestene kunne slappe av i plysjkledde lenestoler ved runde marmorbord.
Halvorsens konditori var i kontinuerlig drift fram til 2014. Da skulle gården rehabiliteres og tilpasses bruk for Stortinget, og det tradisjonsrike firmaet måtte stenge.
I 2019 kunne Halvorsens konditori heldigvis åpne igjen, da med nytt interiør.
Foto: Herson / Oslo Museum
Skreddergården
Akersgate 20, «Skreddergården» er en liten perle det er verdt å se nærmere på. Siden 1830-årene har en rekke skreddere holdt til på eiendommen, derfor har den fått sitt navn.
Gården som står der i dag ble byggemeldt i 1894 for skreddermester Carl Hansen og ble oppført etter tegninger av Christian Reuter.
Bygningen var den gang blant Oslos første moderne forretningsgårder, oppført med bærende jernsøyler i reisverket istedenfor treverk, og jernbjelkelag.
De store, karakteristiske vinduene i 1. og 2.etasje var godt egnet til virkelig å få vist fram varer og lokke kunder.
Foto: Ukjent fotograf / Byantikvaren
Skreddergården, antagelig tidlig på 1900-tallet.
Unik fasadedekor
Akersgata 20 har en usedvanlig eksklusiv fasade, med rik bruk av to ulike sorter granitt.
De vakre fasademaleriene er utført i silikatmaling, antagelig av maleren Halvdan Davidsen.
Det er i 5.etasje vi finner de to hovedmotivene: Kvinnefigurer rikt drapert i klassiske gevanter, utstyrt med symboltunge attributter – merkurstav (handelens symbol), vinkelhake og passer. Bakgrunnen er i gull.
Fasaden er i senere år restaurert og ført tilbake til fordums prakt, i nært samarbeid med Byantikvaren. Gården er fredet.
Foto: Ukjent fotograf / Byantikvaren
Skreddergårdens fasade 1998.